تبلیغات
هیئت ورزش و جوانان روستای گنبذ - معرفی کتاب

هیئت ورزش و جوانان روستای گنبذ - معرفی کتاب

امر به ورزش امر به معروف است. (مقام معظم رهبری)

امر به ورزش امر به معروف است. (مقام معظم رهبری)

هیئت ورزش و جوانان روستای گنبذ - معرفی کتاب امر به ورزش امر به معروف است. (مقام معظم رهبری)

نام کتاب:    اسرار و آثار تسبیحات حضرت فاطمه(س)

نام نویسنده:   علیرضا رجالی تهرانی

نشر:       نبوغ

بخشی از کتاب:

امام صادق (ع) می فرماید : خداوند از حیث حمد و ستایش عبادت نشد که برتر و افضل از تسبیح حضرت فاطمه (ص) باشد ، و اگر چیزی با فضیلت تر از آن بود ، هر آینه رسول خدا (ص) آن چیز را به حضرت فاطمه (س) می بخشید .

شرایط تسبیح حضرت زهرا (س)

حضور قلب در تسبیح

یکی از شرایط ، بلکه مهمترین شرط در عبادات عموما" و در تسبیح حضرت زهرا (س) خصوصا" حضور قلب است . و بزرگان می فرمایند که سبب تحصیل حضور قلب همت انسان است ، زیرا قلب تابع همت بوده و اگر همت عبادت باشد قلب آدمی هم نزد عبادت حاضر خواهد بود ، و اگر همت در پی چیز دیگری باشد قلب هم غافل از عبادت و نزد آن چیز خواهد بود ، چون خداوند برای هیچکس دو قلب قرار نداده است .

شرط حضور ، و توجه به خدا و به معنی آنچه که می گوید در اینجا نیز از شرایط اساسی است و بدون آن از برکات مخصوصه ، آنچنان که باید محفوظ نخواهد شد . باید مجاهدت جدی و مراقبت نماید که ((تسبیح )) را با حضور قلب و با توجه بگوید و از اینکه در لفظ بگوید و قلبا" پراکنده باشد و اینجا و آنجا باشد اجتناب کند . زیرا در این صورت او در باطن امر در محضر حضرت حق نیست و حال تسبیح و سیر تسبیحی ندارد ، و گفتار او ، و خود او صعود الی الله نخواهد داشت ، بلکه در اینجا و آنجا خواهد بود .

بلا فاصله بودن تسبیح بعد از نماز

شرط دیگر در این تسبیح شریف که لازم است خصوصا" رعایت شود این است که بعد از نماز بلا فاصله خوانده شود . یعنی وقتی نماز به پایان رسید ، قبل از اینکه حالت خود را به هم زده و تغییر وضع بدهد ، و به عبارتی از حالت تشهد و سلام درنماز خارج شود ، و قبل لز پرداختن به چیز دیگری ، تسبیح حضرت زهرا (س) را شروع کند .

موالات در تسبیح حضرت زهرا (س)

از جمله شرایط تسبیح حضرت زهرا(س) این است که اذکار آن بدون وقفه و قطع کردن گفته شود و در هنگام تسبیح از حرفهای متفرقه یا کارهایی که موجب فاصله افتادن می گردد پرهیز و اجتناب نمو د .

اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا (س)

نجات از شقاوت

تسبیح حضرت زهرا (س) از آثار و برکات بسیاری برخور دار است که از جمله آنها نجات یافتن از شقاوت و بدبختی است . هر انسانی به تناسب بینش و نگرشی که به جهان هستی و وجود پر آشوب خود دارد به دنبال خوشبختی است و به عبارتی دیگر یکی ز مهمترین مسائلی که همه انسنها را آگاه یا نا آگاه به خود مشغول داشته است به طوری که کارهای زندگی و برنامه هایشان را در جهت وصول به آن پی ریزی می کنند مسئله رسیدن به سعادت و گریزانی از شقاوت است .

مداومت برتسبیح فاطمه زهرا (س) موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختی است . از این رو شایسته نیست که از برکات و آثار آن غفلت نموده و در انجام آن کوتاهی و سستی نماییم

دوری شیطان و خشنودی خدا

شیطان همواره دشمن دیرینه انسان بوده و هست و هیچگاه انسان از حیله ها و خواطر شیطانی او در امان نیست . شیطان بنابر آیات الهی ، دشمن قسم خورده انسان است تا او را به هر طریق ممکن به گمراهی بکشاند از این رو آدمی همیشه در معرض تهاجم شیطان و وساوس شیطانی است .

وقتی انسان توانست شیطان را از خود دور و طرد کند ، و به طاعات عمل نماید و در کارها و اذکار و عبادتهای خود اخلاص ورزد ، رضایت خدا نیز حاصل گردد ، چون شیطان و وساوس او یکی از بزرگترین موانع کسب رضایت و خوشنودی حقتعالی است .

یکی از راههایی که می تواند شیطان را از انسان دور کرده و موجبات رضای الهی را فراهم آورد مداومت بر تسبیح حضرت فاطمه زهرا (س) است .

شفای کم شنوایی و درد جسمانی

تسبیح حضرت فاطمه زهرا (س) بنا بر شواهد روایی و تاریخی در بعضی موارد بر بیماریهای جسمی نیز موثر بوده و باعث درمان بیماری گوش شده است .

یکی از یاران امام صادق (ع) نزد آن حضرت آمد ه و از کم شنوایی گوش خود نزد آن حضرت شکایت کرد ، امام (ع) به او فرمود : (علیک بتسبیح فاطمه) چه چیز مانع و جلوگیر توست و چرا غافلی از تسبیح حضرت فاطمه (س) ؟

آن مرد پرسید : قربانت گردم ، تسبیح فاطمه چیست و چگونه است ؟ حضرت فرمود : سی چهار مرتبه (( الله اکبر )) سی و سه مرتبه ((الحمدلله)) و سی و سه مرتبه (( سبحان الله )) که صد عدد می شود . آن مرد گوید من این کار را در اندک زمانی انجام دادم و کم شنوایی ام برطرف شد . بحار الانوار ، ج85 ، ص334 ، ح21

غفران الهی

یکی دیگر از آثار تسبیح حضرت فاطمه (س) غفران الهی است . غفران ربوبی ، همه ذنوب و آثار سوء تیرگیها ی آنها را ازمیان می برد ، حجابها را برطرف کرده و نقائص وجودی انسان را کنار می زند . اما متاسفانه کمتر کسی هست که بداند غفران یعنی چه و نیاز به آن چه معنایی دارد ، و چگونه می شود غفران الهی همه مشکلها را حل ، و فاصله ها را از میان بردارد ؟

در فرق بین عفو و غفران گفته شده که : عفو الهی ، نادیده گرفتن و به حساب نیاوردن لغزشها و خطاها و نقیصه ها و عیبها ، و محو آثار نا مطلوب آنهاست . و غفران الهی عبارت است از افاضات و رحمتهایی که به دنبال نادیده گرفتن لغزشها و خطاها و نقیصه ها ، متوجه انسان می گردد و او را تکمیل می کند و نقایص و عیوب وجودی را بر طرف می نماید . غفران بعد از عفو است . عفو نادیده گرفتن بدیها ست و غفران ، برطرف کردن آنها از وجود سالک و تبدیل آنها به خوبیها و کمالات است . عفو ربوبی ، انسان را از سقوط و هلاک نجات می دهد و غفران الهی ، به سالک پر و بال عطا می کند و بالا می برد . اگر عفو و گذشت ربوبی نباشد ، رهروان طریق با شکست روبرو شده و کنار زده می شوند ، و اگر غفران ربوبی نباشد ، آنها از حرکت و پیشرفت باز مانده و متوقف می گردند .

البته نباید چنین پنداشت که این ((تسبیح )) به لحاظ اینکه ظاهری بسیار خلاصه دارد و انجام دادن آن بسیار آسان است ، چگونه می شود از چنین آثار و برکاتی برخور دار باشد ؟

آری این تسبیح به ظاهر بسیار خلاصه است ، اما در نزد آگاهان و عارفان آشنا ، دریایی از حقایق و اسرار توحید را در بر دارد و نیز انجام آن به ظاهر خیلی آسان است ، ولی اگر خوب بجا آورده شود ، مشکلها را آسان می گرداند .

منبع:old.ido.ir




طبقه بندی: فرهنگی، 

تاریخ : پنجشنبه 28 فروردین 1393 | 01:21 ب.ظ | نویسنده : فهیمه محمدزاده | نظرات
.: Weblog Themes By Slide Skin:.